
Bolo Kiest bewuster
Bolo Kiest bewuster is een project gericht op de ondernemers van Bos en lommer in Amsterdam. In opdracht van de gemeente Amsterdam en als onderdeel van de City deal.
De drijfveer hierachter was het stijgende overgewicht in deze wijk. De vraagstelling was: 'Hoe kunnen we de ondernemers hierin betrekken, iets voor hen doen, en samen iets voor de buurtbewoners doen?'
Met frisse ogen naar het aanbod kijken en iets positiefs bijdragen is een motivator voor ondernemersverenigingen.
Voor buurten en gemeenten is het belangrijk aandacht te besteden aan de problematiek in de wijken, het stijgende overgewicht is een prioriteit. Een buurtproject met een specialist op gebied van voeding en winkelinrichting biedt dit!



Nudges
Sturen op koopgedrag
Nudges.
Misschien heb je al eens van het woord gehoord. Het betekent eigenlijk 'een klein duwtje in de goede richting geven'. Kleine duwtjes kunnen enorme impact hebben. Ze kunnen worden ingezet om klanten van een restaurant of koffiehuis/ winkel etc. een net iets andere keuze te laten maken.
Invloed uitoefenen op klantgedrag is iets wat Petra-Ellen sowieso al jaren fascineert:
' Ik ben van oudsher opgeleid als Visual merchandiser (winkelinrichting) en heb 20 plus jaren ervaring in dit vak, zowel op de winkelvloer en als manager. Ik heb voor hele grote retailers gewerkt zowel nationaal als internationaal. Deze kennis en kunde kan ik nu inzetten en combineren met de gezonde voedselomgeving. Ik zie dit echt als een win-win situatie.'
Persbericht over Bolo Kiest bewuster

' Bolo kiest Bewuster is een project gericht op de ondernemers van Bos en Lommer. Samen met hen kunnen wij bijdragen aan een gezondere buurt. De 7 ondernemers met wie wij nu starten zijn; Odin, Hartje Bos, Terrasmus, The Villy, Abbey, Elmo's en Poke Station. Deze enthousiaste ondernemers willen laten zien dat zij bewustere keuzes hebben, en willen bijdragen aan een gezondere buurt. Petra-ellen heeft met elk van deze ondernemers naar hun zaak en menukaart gekeken. Wat zijn de bewustere keuzes op de kaart? Hoe stuur je daarop? Wat mist er wellicht nog, of zouden aanvullende alternatieven zijn?
Komende weken gaan de ondernemers het promotiemateriaal in hun zaak integreren en de afgesproken veranderingen op de kaart doorvoeren. Ook komt het prachtig ontwikkelde keurmerk (Door Tosca Lindeboom, grafisch ontwerper en ook buurtbewoner) op hun deur. Zo kan je herkennen dat zij meedoen, en deze winkel (/ restaurant/ eetgelegenheid) dus een bewuste keuze voor je heeft!
Doel is samen bij te dragen aan het terugdringen van overgewicht in Amsterdam West.'
Initiatiefnemer Petra-Ellen van Vulpen, buurtbewoner en leefstijlcoach bij Mojoleefstijl, Abdellah Tallal, gebiedsmakelaar van de Bos en Lommerweg en Brigit Eckmann, gezondheidsmakelaar van de Gemeente Amsterdam zijn er trots op en blij mee.

